„Svest o ekološkoj održivosti je na sve većem nivou, pa i u auto-industriji“ Na Kopaonik biznis forumu o ulozi našeg regiona u promeni i elektrifikaciji auto-tržišta

Četrnaesti panel po redu na ovogodišnjem Kopaonik biznis forumu pod nazivom "Uloga regiona u promeni automobilske industrije" okupio je ključne igrače na domaćem auto-tržištu koji su zaključili da u Srbiji interesovanje za električna vozila postoji i raste, ali da čitava tranzicija na e-mobilnost podrazumeva veliki broj rizika i nepoznatih koje tek treba da se reše.

Učesnici ovog panela na Kopaonik biznis forumu bili su:

  • Ostoja Mijailović, predsednik OMR Grupe
  • Milan Grujić, managing director, ZF Serbia
  • Petar Jovanović, predsednik Izvršnog odbora AIK Banke
  • Nenad Zdravković, član nadzornog odbora Milšped Group

Moderator panela bio je Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije, koji je uvodeći panel istakao da je svima jasno zašto je neophodno krenuti putem e-mobilnosti, ali da je sada ključno pitanje kako je izvesti.

Marko Čadež
Marko Čadež

Mijailović: Ulažemo resurse u konstantnu edukaciju tržišta

Kako je rekao predsednik OMR Grupe, Ostoja Mijailović, ono što zahteva i podrazumeva e-automobil i ono što zahteva klasičan automobil su potpuno dve različite stvari.

– To je potpuno druga logika i za proizvođače i za korisnike. Mi ćemo kao kompanija ove godine uvesti oko 6 brendova, ali je opet statistička greška koliko ćemo e-automobila uvesti ove godine, napomenuo je on, ali kako dodaje činjenica je da interesovanje za električna vozila raste i da su kupci zainteresovani.

– Svest o ekološkoj održivosti je na sve većem nivou, pa je to slučaj i u auto industriji. Istovremeno, potencijalni kupci električnih vozila imaju mnogo nedoumica, kaže on.

Ostoja Mijailović
Ostoja Mijailović

On ističe, primarni cilj OMR Grupe i kompanija u njihovom sastavu jeste da odgovore na sve potrebe vozača električnih vozila i da pruže kompletnu uslugu na jednom mestu.

– Istovremeno, ulažemo resurse i u konstantnu edukaciju tržišta, kako bi korisnici imali sve pravovremene informacije. Upravo sa našim partnerom Stellantisom, kroz uvoz i distribuciju Fiat, Fiat Professional i Jeep, koji će imati najviše električnih modela automobila, ponudićemo našim kupcima sve odgovore, izjavio je Mijailović.

.
.

Mijaliović je na panelu napomenuo da „zeleno“ sa sobom doduše nosi mnogo rizika.

– Ključno pitanje je pitanje finansiranja. Naša kompanija radi na gotovom rešenju. Nekoliko podataka do kojih smo došli: U Nemačkoj nakon 4 godine korišćenja e-automobila to vozilo nema dalje tržište. To znači da godišnje gubite 25 odsto vrednosti, istakao je Mijailović i prokomentarisao: „Kako će to izgledati iz perspektive osiguranja?“.

Grujić: Najvažniji regulatorno-pravni okvir, društvo i industrija

– Imamo tri stakeholdera koji su najvažniji, regulatorno pravni okvir, društvo i industriju. Ono što primećujemo je da mi imamo prošle godine jednu državu koja prednjači u svemu tome Kina. Tamo je svaki treći auto prošle godine bio električni. U EU je taj procenat oko 16 odsto, rekao je Milan Grujić, managing director, ZF Serbia u svom izlaganju.

Milan Grujić
Milan Grujić

Odgovarajući na pitanje moderatora šta možemo da očekujemo kada je u pitanju radna snaga u industriji i transformaciji sa motora sa unutrašnjem sagorevanjem na elektromotore, Grujić navodi da njihova kompanija već u Srbiji proizvodi savremene elektromotore.

– Dakle, to je moguće. Ono što će pomoći ubuduće u svemu tome je i model dualnog obrazovanja, ali i prilagođavanje nastavnih programa i kurikuluma. To je ono što je neophodno, ali veoma je bitno i snabdevanje energentima iz OIE, dodao je on.

Zdravković: Potpuna je razlika između putničkog i komercijalnog sektora po ovom pitanju

– Potpuna je razlika između putničkog i komercijalnog sektora. Na primer, putnički auto se koristi oko 3 sata dnevno u proseku. Potpuno dugačija je stvar kod komercijalnih vozila istakao je Nenad Zdravković, član nadzornog odbora Milšped Group uz komentar da se ona daleko više koriste i da tu leži problematika.

Nenad Zdravković
Nenad Zdravković

Kako kaže Milšped Grupa vidi budućnost ovog sektora u segmentaciji transporta.

– Kao nekada, železnica će postati ključni transport na određenu lokaciju, a zatim će kamioni preuzimati robu u krugu od 500 kilometara, te na kraju se roba predaje manjim vozilima, istakao je on i dodao da ovo zahteva velika ulaganja i planiranje.

Jovanović: Električne automobile treba učiniti dostupnijim klijentima

– Banke kroz svoje inovativne proizvode mogu da ponude kako kreditne tako i lizing proizvode koji treba da imaju komponentu povoljnijeg finansiranja. Zbog svoje zelene agende banke moraju da deo svog portfolija da investiraju u zeleno, a e-mobilnost je upravo deo te priče. Treba da se radi iz naše perspektive kako ta vozila učiniti dostupnija klijentima, napominje Petar Jovanović, predsednik Izvršnog odbora AIK Banke.

Petar Jovanović
Petar Jovanović

U odgovoru na pitanje Marka Čadeža, da li postoji dovoljno projekata koji su suštinska podrška i osnova e-mobilnosti, Jovanović ističe da je rizik dosta veliki, ali se slaže da banke moraju i u tom delu posla da učestvuju.

– Apsolutna podrška u izgradnji infrastrukture je ključna. Da biste posedovali električni automobil morate da znate kada, kako i gde da ga napunite. Banke treba da učestvuju u tim projektima zajedno sa partnerima, zaključio je on.

Izvor: Blic