Tržište novih automobila u 2023: Da li nas čeka poskupljenje?

Kakvo će biti tržište automobila ove godine jednako je teško prognozirati kao i svako drugo tržište u “recesionoj“ 2023. godini, ali neke stvari se kreću nabolje

Tržište novih automobila u Srbiji 2022. godinu je završilo bolje nego što je iko očekivao, a ova tekuća svakako će biti još bolja jer su startne postavke sada prilično drugačije.

– Kako smo s početka godine mislili da će biti loše, prošla godina je sasvim dobro završila. Zabeležen je pad prodaje ali daleko od onoga koliko je moglo biti u uslovima opšteg nedostatka automobila u proizvodnji. Već krajem godine nabavka automobila je bila bolja. Ono što će ostati problem i u 2023. godini je cena – kaže za 24sedam Milan Belin, generalni direktor „Reno Srbija“ i član Upravnog odbora Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Srpsko tržište je u 2022. godini zabeležilo pad prodaje od 10,5 odsto u odnosu na prethodnu godinu, koja je bila jedna od boljih u poslednje vreme (rast od 14,4 odsto). Sa nešto više od 24.528 vozila, koliko je prvi put registrovano, rezultat je na kraju ispao solidan.

– Kod nas i više od solidnog, jer smo na kraju uspeli da ispunimo sve planove. Tome je mnogo doprinelo i to što smo uspeli da nabavimo i primerke novopredstavljenog „rejndž rover sporta“, što nije bilo jednostavno. Ali, stabilizaciju tržišta u smislu dostupnosti vozila ne očekujemo u prvoj polovini godine, a možda ni u celoj 2023. Pitanje je da li ćemo se, bar u premijum segmentu, vratiti na mogućnost da se automobil dobije za tri meseca – kaže za 24sedam Stanko Čučković, direktor prodaje za „Lendrover“ i „Jaguar“ u „Britiš motorsu“.

Cene (više) neće divljati

Uvoznici i prodavci nije baš da trljaju ruke ali bi se moglo reći da su malo odahnuli. Sa vozačima, tj. kupcima automobila je sitaucija malo drugačija jer em je izbor bio sužen, em su se automobili čekali i do godinu dana a na kraju i cene su skočile za od 10 pa do 60 odsto u odnosu na one iz decembra 2021.

– Automobila će svakako biti više u ponudi ove godine. Rokovi isporuke su već počeli da se smanjuju i više to nije devet do 12 meseci. Već sada imam i vozila koja se mogu dobiti iz proizvodnje za tri ili četiri meseca. Što se tiče cene, tu stvar nije toliko dobra. Automobili su, priznajem, preskupi a ne vidim da će se cena i u 2023. godini smirivati. Povećanja će biti manja nego prošle godine ali proizvođačima troškovi i dalje rastu. Međutim, ni cene ne mogu undedogleda da rastu, jer i tražnja može zobg toga da ozbiljno padne – ističe Belin.

Čučković ima i preciznu računicu. Britanske perjanice su na srpskom tržištu u 2022. godini poskupele 10 odsto, što je manje od decembarske inflacije, a toliko bi mogle i u ovoj godini.

Neko čeka novi model, neko se bori za kvote

Uvoznici i dileri različitih brendova u Srbiji su različito i prošli u turbulentnoj 2022. godini, već prema tome kako su od “matičnih“ fabrika mogli da nabave vozila, i po kojoj ceni.

Među sedam top brendova po prodaji, pokazuju podaci iz izveštaja analitičke kuće „Kjub tim“ (Cube Team), „Tojota“, „Hjundai“ i „Dačija“ su imali prilične skokove prodaje od tridesetak odsto. „Škoda“, koja dominira tržištem, je uspela da teške prošlogodišnje uslove prodaje izvuče na minus 7,2 odsto, dok su neki poput „Renoa“ i „Fijata“ imali pad veći od 30 odsto.

– Da, nije bilo lako. Doduše, mi smo imali zastoj zbog reogranizacije “Renoa“ i „Dačije“ od četiri ali smo spremni da vratimo učešće na tržištu koje smo imali 2021. years. Imamo velika očekivanja od novog „australa“ kao zamene za „kađar“ a za „dačije“ ne popušta interesovanje, pogotovo za „daster 4×4“ – napominje Belin.

I u premijum segmentu neki prodavci su mogli da otvore šampanjac za doček 2023. Dvocifren rast prodaje, i to onaj preko 20 odsto, ostvarili su brendovi „Audi, „Porše“ i „Lend rover“. Kako „Lend rover“ i „Jaguar“ za ovu godinu nisu planirali novitete, u „Britiš motorsu“ su skoncentrisani na nešto što ih brine mnogo više nego mogućnost da ponovo poraste cena.

– Potpuno smo koncentrisani na to da dobijemo veće kvote vozila za naše tržište od proizvođača, kako bi zadovoljili potrebe srpskih kupaca – zaključuje Stanko Čučković.

Izvor: 24sedam.rs