E-mobilnost munjevito napreduje: Gde je svet a gde Srbija u „vožnji na struju“

Na „EV Days“ na Novosadskom sajmu izloženo je i raspravljalo se gde je svet e-mobilnosti danas ali i gde će biti narednih godina

Dvodnevna manifestacija „EV Days“, koja se proteklih dana po treći put održala u Masters hali Novosadskog sajma, dala je novi presek munjevitog razvoja e-mobilnosti u svetu ali i problema koje to sobom nosi i tamo i kod nas u Srbiji.

Na šest panela stručnjaci, ljudi iz automobilske industrije, proizvodnje delova i softvera, infrastrukture punjača i pratećih usluga, govorili su kako da prelazak na električna vozila, robotizovani transport… ali i život u „pametnim gradovima“, bude brži ali i održiv.

Tehnologija je već tu, pristupačna je i nama u Srbiji, ali potrebno je da problemu pristupi pametno, promišljeno i odgovorno. A motor promena neće biti građani i vozači koji žele da voze električna (i još skupa) vozila, već privredni sektor koji kroz računicu trošak-dobitak, već sada dobro zna koje su ekonomske a potom i ekološke prednosti.

– Na kraju smo perioda kada i električna vozila, kao i svaku novu tehnologiju, prihvataju samo premijum kupci, odnosno koji vole inovativnost ali i ekskluzivnost i prestiž, i to mogu i žele da plate. Sledi tačka preloma koja je blizu, a to već vidimo i u Srbiji, kada e-mobilnost prihvataju kompanije jer imaju ekonomsku osnovu da koriste električna vozila i to baziraju na računici dobiti i troškova. Imam i kod nas primer kurirskih službi a potom i „Pošta Srbije“, i komercijalnih službi koje imaju dnevnu dostavu unutar 200 kilometara, a koje sve prelaze na električna vozila. Tek onda dolaze na red fizička lica, odnosno građani a to će kod nas biti zanimljivo kada dobijemo auto ispod 20.000 evra, odnosno „električnu pandu“ iz “Fijata” u Kragujevcu – objasnio je na jednom od panela Petar Gavranović, predsednik Nadzornog odbora „Globos osiguranja“ i potpredsednik „OMR Grupe“.

Tehnologija postoji, i što se tiče automobila i što se tiče prateće opreme. Predstavnici proizvođača i distributera punjača za automobile kažu da već postoje brzi punjači snage 360 kilovata (ABB) i čak 400 kilovata (Origin Charging Technologies), a da se mreža kućnih, kompanijskih i javnih punjača ubrzano gradi i u Srbiji.

– Prisutnost te infrastrukture definitivno će biti sve veća, pojačava se mreža javnih punjača na autoputevima, postavljaju se privatni… Međutim, jednako je važno što se u e-mobilnost kao flotni korisnici uključuju kompanije ali i operateri javnih usluga, kao što je javni gradski prevoz. U javnom prevozu podaci nedvosmisleno kažu koliko je to isplativo ekonomski a da o ekološkim prednostima smanjenja štetnih gasova, buke i ostalo i ne govorimo – kaže organizator ovog skupa, profesor Boris Dumnić sa Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu.

Apolonija Holo, inženjerka iz javnog prevoznika GSP „Novi Sad“, iznela je neoborive uporedne brojke korišćenja autobusa iz svog voznog parka na dizel (i to novijih generacija), na komprimovani zemni gas i na struju

Tek nas čekaju “lude” stvar: Prof. Boris Dumnić, Fakultet tehničkih nauka Novi Sad

– Vožnja na dizel košta 65 dinara po kilometru, na gas 46 dinara a na struju 10 „solaris“ e-autobusa koje smo nabavili ove godine samo 20 dinara. A naši autobusi godišnje pređu po 60.000 do 80.000 kilometara, pa vi vidite kolika je to ušteda i u novcu i u manjem zagađenju. GSP „Novi Sad“ je broj ekoloških vozila povećao za poslednje četiri godine sa 6,3 odsto na 46 odsto – kaže Holo.

Ali, tehnički aspekti samih električnih automobila, uz cenu, kao i rasprostranjenosti mreže za njihovo punjenje, nisu i jedino što je potrebno korisnicima „vožnje na struju“ i učesnicima u e-mobilnosti.

– Ono na čemu mi danas u grupaciji radimo je razvijanje sveobuhvatnog rešenja za korišćenje električnog vozila. Zastupamo vrhunske proizvođače električnih vozila, imamo u portfoliju i ponudu renomiranog proizvođača punjača, ali smo uvideli da moramo da ponudimo korisniku, bilo da je to kompanija bilo pojedinac, celokupno rešenje, od nabavke vozila putem lizinga, preko osiguranja i servisiranja, do tajm šeringa i omogućavanja korišćenja vozila samo onda kada vam je potrebno. Korisnik neće da troši energiju i vreme da to sve sam za sebe nalazi – ističe Petar Gavranović iz „Globos osiguranja“ i “OMR Grupe”.